Slide listening (2017)
Instrumentation: concertino for piano and orchestra
Duration: about 9 minutes
Premiere: March 5th 2017 by the three finalists of Piano Campus international piano competition.
Orchestre Melodix, conducted by Fabrice Parmentier
National Theater of Cergy-Pontoise
Publisher : Éditions Musicales Artchipel
Commission: Pascal Escande for Piano Campus competition
Slide-listening est une pièce écrite pour piano et orchestre qui s’éloigne quelque peu de la forme classique du concertino dans le rapport entre le soliste et l’orchestre. Ici le discours ne s’établit pas au sein d’un axe confrontation/dialogue, mais plutôt dans une volonté d’orchestrer l’instrument soliste, de créer une sorte de piano augmenté par l’orchestre. Ce dispositif compositionnel filtré laisse s’échapper quelques résidus orchestrés et autres textures autonomes pensées comme des respirations d’ordre environnemental, proches du design sonore.
La forme et le matériau convergent dans la figure du glissement. Du glissement de l’archet sur les cordes au glissement de clusters diatoniques au piano, du glissement des flutes à coulisses au glissement de la superball sur le tam, du glissement d’objets musicaux au glissement des situations d’écoute, ces diapositives sonores s’entrechoquent à un tempo soutenu.
Cette pièce, créée par les finalistes du concours international Piano Campus 2017, met par ailleurs en jeu ce que j’appelle des OEM (objets esthétiquement modifiés) issus du concerto pour piano de Schumann (au programme de la finale). Les OEM sont des fragments musicaux issus de la littérature classique ou traditionnelle ; ces fragments sont, un peu à l’instar des manipulations génétiques, d’abord prélevés, décontextualisés, modifiés esthétiquement, puis confrontés à un nouvel environnement musical.
B i o g r a p h y
"Pensionnaire" of the French Academy in Rome - Villa Medici in 2017-2018, Aurélien Dumont (born in 1980 in Marcq-en-Barœul) is doctor of musical composition in the SACRe program of the École Normale Supérieure de Paris (PSL) and the Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris. He also studies at IRCAM.
His music is thought of as a cartography of heterogeneous musical objects that is constructed in resonance with the other arts and philosophy (in particular from the concepts of François Jullien). He has collaborated with directors such as Benjamin Lazar, Matthieu Roy, Frédéric Sonntag, Daniel Jeanneteau, Mireille Laroche and Frédéric Tentelier, and has set to music the words of writers such as Antoine Volodine, Annie Ernaux and the poet Dominique Quélen, with whom he has established a long term collaboration.
Aurélien Dumont has won several international competitions and prestigious prizes such as those awarded by the Academy of Fine Arts, the SACEM, San Fedele in Milan and the Takefu International Music Festival in Japan.
In 2020, he received the Simone and Cino Del Duca Foundation of the Institut de France confirmation prize for musical composition. In 2022, he received the SACD New Talent Award for Music and in 2023 he won the vote of the collegians in the 24th Grand Prix Lycéen des Compositeurs.
His three monographic albums, While (2015, NoMadMusic), Stillness (2018, Odradek - Grand Prix International du Disque de l'Académie Charles Cros) and Tide (2020, NoMadMusic) have received unanimous critical acclaim.
His works, which cover a wide range from chamber music to opera, are performed around the world.
Passionate about education and transmission, Aurélien Dumont is regularly invited in France and abroad for master classes or residencies. He teaches composition at the CRR of Créteil since 2019 and at the Académie Voix Nouvelles of Royaumont in 2021 and in the new composition academy of the Cordes-sur-Ciel festival in 2022.
Update : 2023 March.